L'affondamento del Baron Gautsch- tragico autogol

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babatriestina
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L'affondamento del Baron Gautsch- tragico autogol

Messaggio da babatriestina »

El 14 agosto 1914 el piroscafo de linea del Lloyd Austriaco Baron Gautsch stava tornando a Trieste , con un carico de civili che scampava della guerra . Alle ore 14.45 el xe finido su una mina, messa dei stessi Comandi austriaci a difesa delle coste de Rovigno.
La nave xe affondada in 7 minuti, i lo ciama el Piccolo Titanic del Adriatico. Grande costernazion in città per i 130 morti, soprattutto donne e bambini.
Fra i morti, la moglie del prof Dusatti, che imagino sia la signora che go in questa fotografia: la se firmava "l'Addolorata" e me par che la ga avudo veramente una fin disgraziada.
Dal mio album flickr:
Immagine
Pietro Spirito ga scrito un libro,c he no go letto L'ultimo viaggio del Baron Gautsch ( ed Lint Trieste) e due siti ghe ne parla, soprattutto in relazion al relitto, scoperte nel 1990 e tuttora meta de commemorazioni e immersioni:
http://www.aiam.info/05/articoli_immers ... autsch.htm
http://adc.altervista.org/baron.htm
dai due file, noto le seguenti osservazioni:
Non c’è termine migliore per commentare l’accaduto se non quello di incompetenza umana. E i fatti lo dimostrano: al momento dell’esplosione il capitano era nella sua cabina a dormire, il primo ufficiale era a pranzo in prima classe, l’ufficiale in seconda venne colto dal panico una volta realizzato quanto era accaduto, da testimonianze dell’epoca pare che l’equipaggio si preoccupò di mettere in salvo se stesso senza preoccuparsi della sorte dei passeggeri. Ma quale fu la sorte degli ufficiali? Tenze venne ritrovato morto suicida a Pola qualche giorno dopo la tragedia, non aveva retto ai sensi di colpa. Il capitano ed il primo ufficiale, tratti in salvo, vennero immediatamente posti agli arresti, accusati dal Comando della Marina di incauta condotta, ma vennero assolti al processo (ironia della sorte, questo episodio non danneggiò in alcun modo la carriera dei due ufficiali che divennero comandanti di navi della flotta del Lloyd Adriatico). Il Lloyd, che imputava la responsabilità dell’accaduto al Comando dell’Imperial Regia Marina Austriaca per non avere inviato una nave a segnalare i limiti del campo minato, affrontò circa ottanta cause di risarcimento danni, vincendole tutte per assenza di colpa.
tutto il mondo è paese...
Causa dell'affondamento: Una mina, ma all'inizio venne taciuta la causa del naufragio: la censura impedì ai cronisti di scrivere ciò che tutti sapevano, cioè che il piroscafo aveva toccato una mina austriaca. La causa fu imputata ad un improvviso gorgo.


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Messaggio da AdlerTS »

L'incompetenza purtroppo xe riscontrabile in tuti i paesi. Sul tema del processo, inveze, cercherò ancora qualche informazion.


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Messaggio da AdlerTS »

Nel libro ""il mare di Trieste e l'Istria", ed. Luglio, go trovado che l'ufficial de guardia in plancia al momento dello scoppio, Giuseppe Tenze, xe morto nell'urto con la mina, non suicida. El comandante Paolo Winter al momento dell'urto jera efetivamente nella sua cabina.
Una curiosità: nel 2004 i scrivi che a quella data la signora Giuseppina Franceschi, superstite dell'incidente, jera ancora in vita (e ghe auguro che lo sia ancora). :-D


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babatriestina
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Messaggio da babatriestina »

Go letto el libro, val la pena de leggerlo.
El dramma xe stado anche nella disorganizzazion al momento del affondamento, che ga durado pochi minuti: i passeggeri se ga precipitado al ponte dove che ghe iera 8 scialuppe, ma solo una ga podudo esser messa in mar, altre due se ga ribaltado e qualche altra no xe stada toccada. El comandante ga avudo osservazioni a riguardo de no aver fatto prove de salvataggio, lori se sentiva in dover de far svelti per no arivar a Trieste in ritardo.
Se ga salvado chi che a un certo punto no se ga più che tanto preoccupado dei altri, se ga butado in aqua con un salvagente, ma par che una cassa de salvagenti iera serada a ciave, che quei de terza classe no li dopri come cuscini.
El comandante ga pensado de affondar con la nave e efettivamente el xe restado fin alla fin, el ga cominciado a esser sommerso, ma po el xe tornado a galla. Tragico xe stado per donne e fioi che no saveva nudar, e disemo ancora fortuna che iera Ferragosto che el mar no iera gelido e che ga podudo vegnir i soccorsi.
I parenti dei morti ga fatto causa al Lloyd per i decessi e anche per le perdite del bagaglio, xe andado avanti 4 anni fin al 18 e po no i ga becado nissun indennizzo: ironico addirittura a un, che gaveva lavor, i ghe ga ditto che i indennizzi iera per chi che iera in miseria e che, persa la moglie, el gaveva una spesa de meno a carico!
al comandante e ai ufficiai sopravvissui xe stado fatto un processo, ma i se la ga cavada e ga pagado per tutti el ufficial Tenze, che xe morto con la nave.
I documenti iera in parte a Vienna, dove che in una rivoluzion dopo guerra xe finidi dispersi, e invece copie xe a Trieste al Archivio de Stato, dove che invece se li pol trovar tutti: in questo, Trieste xe.. più asburgica ( ordinada) de Vienna :-D
El relitto xe restado sotto acqua per anni, senza che nissun se ricordi de lu, po nei anni 60 i ga cominciado a far ricerche, e xe stade baruffe fra i palombari, che gaveva comprado i diritti delle Assicurazioni Generali, e el allora Governo jugoslavo, che diseva che iera acque territoriali e zona militar ( vizin Brioni). Fra el 1991 e el 1993 tuto se ga liberalizzado, anche troppo, e centinaia de immersioni ga fatto incetta de oggetti, fin che le immersioni no xe stade messe sotto controllo. Resta ancora de saver se la nave portava valori, dispacci, documenti, gioielli.. e gnanca dele vittime, soprattuto donne e fioi, no se ga trovado i resti.
Cussì almeno conta sto libro.
Insomma, la guerra iera stada appena dichiarada e za la ga fatto le prime vittime civili.


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Messaggio da McFriend »

Ho letto il libro un paio di anni fa, molto interessante.


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Messaggio da AdlerTS »

Curiosa la notizia del tipo che i ghe ga trovado a casa oggetti che sembra esser portadi via dal Baron Gautsch: lui se difendi disendo che li ga ciolti in un mercatino, la finanza sospetta un giro de mercato nero...
Me piaseria proprio saver che giro ga fatto quella merce, vistoa anche che pareria che avvicinar el relitto sia un'impresa dal punto de vista dei permessi :roll:


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babatriestina
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Messaggio da babatriestina »

lu disi che li ga ciolti parecchi anni fa, e la Croazia ga bloccado i accessi proprio perchè la gente ingrumava..


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serlilian
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Messaggio da serlilian »

Fina a pochi ani fa iera pien de sub che andava a "far la spesa" sui relitti. Questo no xe impossibile, anche se no xe per principianti. El xe a una profondità tra i 26 e i 40 metri. Per andarghe dentro bisogna far decompression e provabilmente usare le bombole con miscele speciali, no aria compressa.
La Croazia ga serà la porta... co' i manzi iera za scampadi. Me par che xe proibido andar sul Baron Gautsch a partir del '93. In teoria, quel che xe sta recuperado prima, se dovessi poderlo tignir, sempre che no ghe sia qualche altra normativa.

http://www.triestesub.altervista.org/RE ... autsch.htm

Gavevo sentido de un che gaveva messo in vendita su ebay un piato, me par, del Lloyd austriaco, disendo, per darghe più valor, che el iera sta trovado sul Baron Gautsch e el gaveva avudo visite dela finanza o dela polizia, no so. Se vedi che la polizia croata controla quel che vien vendudo su ebay e ghe segnala ala nostra polizia, se xe qualcossa de suo interesse.

Però devo dir che me go spaventà co go sentì per radio... che questo tipo xe accusà de no averghe segnalado quel che el gaveva... ala soprintendenza ale bele arti.

Ma cossa, bisogna denunciarghe ale bele arti... anche scudelete e piattini? O el gaveva anche robe più grosse?


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Messaggio da AdlerTS »

Cartolina
Allegati
baron gautsch.jpg


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Messaggio da rofizal »

Riguardo el diritto de proprietà sul materiale trovado su una nave affondada, da quel che go visto, se dovesi gaver la proprietà del recupero nel caso che nisun accampi diriti e se la nave xe afondada in acque internazionali (leggi internazionali, me sembra).


Ognuno sta solo sul cuor della terra
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serlilian
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Messaggio da serlilian »

I croati disi che la xe in aque sue. Ma in Adriatico la situazion xe un poco confusa. Me ricordo che anni fa la Jugoslavia gaveva aumentà un poco tropo le miglia de aque territoriali, tanto che le rivava fin quasi a Venezia. Dopo sicuramente ghe sarà stadi dei accordi internazionali e la situazion xe cambiada.

Poco tempo fa iera una mostra-mercato de militaria vizin Nova Gorica e tanti espositori no ghe xe andadi perchè se parlava de controli dela Polizia, per sequestar material. Una lege slovena recente no permeti l'esportazion de reperti con più de sessanta anni, consideradi patrimonio storico.


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Messaggio da 1382-1918 »

serlilian ha scritto:I croati disi che la xe in aque sue. Ma in Adriatico la situazion xe un poco confusa. Me ricordo che anni fa la Jugoslavia gaveva aumentà un poco tropo le miglia de aque territoriali, tanto che le rivava fin quasi a Venezia. Dopo sicuramente ghe sarà stadi dei accordi internazionali e la situazion xe cambiada.
Qua un documento che ilustra in maniera detagliada il confin maritimo tra Italia e Jugoslavia: http://www.state.gov/documents/organization/61999.pdf

Il documento xe del 1970, e riporta dei accordi fatti nel 1968, se go leto ben, e ghe xe una frase dove i disi che el punto de partenza del confin maritimo xe stado scelto in mezo al golfo de Trieste e no più a nord, in quanto el confin tra Italia e Jugoslavia nell'ex TLT non xe stado ancora stabilido.


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Messaggio da AdlerTS »

Una sopravissuta, tale Fanny Kestler, raccontò a "il Piccolo" dettagli raccapriccianti in merito al naufragio: il numero dei morti innanzi tutto non può essere certo perché bambini (un centinaio) e reclute militari viaggiavano senza essere registrati.
Le persone "si colpivano e si ferivano con ogni sorta di arnesi" per raggiungere un salvagente od un canotto, ma i primi erano sotto chiave ed i secondi inservibili perché la gente comune non era in grado di metterli in mare e l'equipaggio si dileguò;, alcuni adulti cercarono di strappare i salvagenti anche dai bambini che li avevano già addosso.
In mare, nello strato nauseante di nafta, "un groviglio di esseri agonizzanti e di cadaveri" e madri che "imploravano salvezza per i figlioletti a chi era in salvo su qualche rottame" ma "respinte lontano con violenza" e presi a remate.

Senza commenti.


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Messaggio da sono piccolo ma crescero »

AdlerTS ha scritto:Le persone "si colpivano e si ferivano con ogni sorta di arnesi" per raggiungere un salvagente od un canotto
Questo xe quantomai attendibile. Da giovane iero in un treno che xe sta fermà in campagna, fora de Milan, perché i gaveva paura che ghe fusi una bomba incastrada nel scarigo de un ceso. Poso capir che la gente se dasi sburtoni per saltar zo dei vagoni per scampar (e saltar dal vagon sula masiciata xe un saltin che no xe per tuti). Ma quando i ga recuperà el pacheto e i ga fermà el proprietario (me son fato l'idea che fusi droga) e i ne ga fato tornar sui vagoni per ripartir, go visto la gente che, invece che ringraziar signor Iddio che i iera vivi, per tornar primi a bordo e ciaparse un posto ghe ga pestà co le scarpe le man a una veceta che provava a tirarse su per i scalini del vagon (no xe facile montar su un treno dala masiciata) e ga fato barufa tra de lori per el posto.


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Messaggio da babatriestina »

Il Baron Gautsch colpisce ancora: mercoledì 26 agosto un sub italiano di 24 anni, partecipando ad un'immersione collettiva sul relitto, non è risalito con gli altri e lo hanno trovato annegato sul fondo a 40 metri di profondità. :'-(


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Messaggio da Rawa Ruska »

Comunque quelle del Baron sono le prime vittime civili della grande guerra e meritano rispetto. El libro de Spirito secondo mi se sai, sai bel, senza pregiudizi e comenti de l'autor.

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Messaggio da serlilian »

Go conossudo una signora, nipote de un maritimo che xe morto sul Baron Gautsch. Suo papà iera picio, quela volta.
La me ga domandà se rivo a trovar dove che i xe stadi sepelidi.
Una roba che no go mai savudo. La disi che suo zio iera imbarcado su un'altra nave, che ghe andava drio al Baron Gautsch. Co'l ga visto saltar in aria la nave, con suo fradel a bordo, la disi che ghe xe vignudi de colpo i cavei bianchi.
I andava in carovana?


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Messaggio da AdlerTS »

Uno dei ns. amici esterni, che ringrazierò sempre troppo poco, che xe vignudi i brividi alla tua affermazion, Serlilian

Per favor, dighe che el BARON GAUTSCH el ‘ndava in convoglio NO in carovana. In carovana va i camei, no i vapori :-D


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Messaggio da serlilian »

:lol:

So che in italian se disi andar in convoglio, ma te sa che giureria de aver sentido de picia i maritimi che diseva che i andava in carovana? Forsi me sbaglio. Xe passadi un pooooochi de anni.


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Re: L'affondamento del Baron Gautsch- tragico autogol

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babatriestina ha scritto: Fra i morti, la moglie del prof Dusatti, che imagino sia la signora che go in questa fotografia: la se firmava "l'Addolorata" e me par che la ga avudo veramente una fin disgraziada.
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la signora Angelica Dusatti purtroppo è morta assieme ai figli nel naufragio. Il professor Dusatti anni dopo si è risposato e.. i dettagli li ho avuti dai suoi discendenti ( che mi hanno trovata proprio grazie a questa immagine, che avevo postata anche su Flickr)


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